onsdag 8. november 2017

Hands up!


Vi lekte en gang politi og røver, cowboy og indianer. Om det var bra eller ikke vet jeg ikke, men tviler på at det har gitt meg senskader. I westernfilmene satt revolveren løst. Sheriffen hadde selvfølgelig våpen på hofta. Uten den levde han ikke lenge. Egentlig er jeg ikke for våpen, verken i samfunnet eller i hjemmet. Likevel må jeg innrømme at jeg støtter politiet i at de skal ha våpen på hofta til daglig. Vi lever i et farligere samfunn og politiet må kunne forsvare seg selv og oss andre når det trengs. Nå er det ikke de som bestemmer, men politikerne. De vil det trolig ikke. Vi har snakket om å høyne beredskapen siden Utøya. I mine øyne er det å høyne beredskapen at politiet er bevæpnet og i stand til å handle raskt. Kuler går raskere enn noen politimann kan løpe tilbake til bilen for å hente våpen. De politikerne som sier nei til bevæpning må ta ansvar for sine valg også når neste terroraksjon rammer landet vårt. De kan ikke stå fram og si, - Dette trodde vi ikke kunne skje» De samme må ta ansvar for de liv som går tapt fordi nærmeste politi ikke hadde våpen. Beredskap handler om å være forberedt, tenke seg det umulig, men håpe på at det ikke vil skje. Når det gjelder terror på norsk jord er jeg sikker på at før eller senere. Vel kan pennen være et farlig våpen, men ikke når man står rett overfor en terrorist som skyter for å drepe. Vi får håpe det ikke er noen som tar seg inn på Stortinget med våpen, eller er kanskje vaktene der bevæpnet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Useriøse kommentarer blir slettet. Nett-troll kan holde seg i fjellet sitt ellers setter jeg pris på din mening.