tirsdag 28. september 2021

Tur

 

Smak på ordet tur. Det smaker frihet og opplevelse. Gå en tur, rull en tur, dra på tur, kjør en tur. Tur er et vakkert ord som setter følelser i gang. Sier du tur til hunden din hopper den av glede. Det kunne jeg gjort også om beinet hadde tillatt det. Jeg liker spesielt tur i skog og fjell. Det er ikke så lett med en skadet fot, men tur blir det lell. Det er godt å sitte ved en bekk og høre sildringen fra rennende vann som skal et sted.  En tur kan  være femti meter ned i hagen eller flerfoldige kilometer. Turen kan ta dager og år om man reiser verden rundt. Du kan se på livet som en tur med motbakker og flotte utsiktspunkt. For å komme til et slikt punkt må du som regel slite litt før du kommer fram. Kjenne svetten sildre nedover ryggen og kjenne at lungene suger inn surstoff.  Det er ikke lengden på turen som teller, men opplevelsen den gir deg. Du kan gå alene i dine egne tanker eller sammen med gode venner. Du kan oppleve å møte en elg eller et ekorn. Du kan møte ukjente mennesker som sier hei, noe de aldri hadde gjort på kjøpesenteret. Du kan trå trygt på stien uten å være redd for å tråkke på en mine. Vi lever i et vakkert land med plass til alle og utallige muligheter for tur. God tur, min venn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Useriøse kommentarer blir slettet. Nett-troll kan holde seg i fjellet sitt ellers setter jeg pris på din mening.