fredag 10. september 2021

Vanlige mennesker

 

Vi hører stadig vekk politikere og andre sier; ...for vanlige mennesker. Hva er et vanlig menneske? Er jeg et vanlig menneske? Er vennene mine vanlige mennesker? Jeg trodde i min naivitet at vi alle er unike hver på vår måte. Jeg føler meg faktisk litt uvanlig.  De vanlige menneskene jeg ser har to bein, spiller ikke i hæren på Stiklestad, går rundt i skogen og leter etter plastrør (geocaching), har modelljernbane som hobby og har bygget kompliserte Legobygg, trikset med kort og andre magiske effekter eller startet Norsk Kindereggforening etter en mediabløff med Dagbladet. Det kan ikke være vanlig, men jeg føler meg ikke uvanlig. Har det noe med utdanning å gjøre? Er man uvanlig eller vanlig om man er rørlegger? Er man uvanlig eller vanlig om man er direktør? Jeg har opplevd mine sjefer som særdeles vanlige folk. Jeg har vært leder selv, var jeg da uvanlig eller vanlig? Kanskje har det noe med hvor mange kroner du har på konto å gjøre. Der har jeg uvanlig lite penger, men det er kanskje vanlig. Er det å være vanlig et skjellsord eller et honnørord? Er det å være uvanlig menneske et skjellsord? Jeg blir forvirret av det vanlige, men det er kanskje ikke så uvanlig.

2 kommentarer:

  1. Dette har jeg lurt på lenge uten att jeg har fått ett uvanlig klokt svar.
    Så jeg tror i allefall jeg er uvanlig, med en normalfeber på 36.

    SvarSlett
  2. Takk Kjell, for å bringe dette spørsmålet på banen. Jeg har gått noen år og fundert på dette selv. Jeg har fått høre noen ganger i livet at jeg er uvanlig - og har i grunnen tatt det som et kompliment, men så jeg i noen av tilfellene senere hørt at det slett ikke var ment som kompliment. Ja ja, de om det. Jeg lever vanligvis godt med være uvanlig.
    Ønsker deg og dine en uvanlig fin høst!

    SvarSlett

Useriøse kommentarer blir slettet. Nett-troll kan holde seg i fjellet sitt ellers setter jeg pris på din mening.