onsdag 11. oktober 2017

Jentedagen

I dag er det den store jentedagen. Det betyr vel at kvinnene nå har tre dager i året, kvinnedagen og morsdagen. Er det ikke flott? Jeg må å si jeg er flau av at det er slik. Må vi virkelig ha egne dager for å fremme kjønn eller kvinners rettigheter i et samfunn? Det burde være en selvfølge at vi har de samme rettigheter og samme muligheter. Hvorfor i all verden skulle ikke en kvinne ha samme lønn som en mann når de gjør likt arbeid? Kanskje de til og med skulle hatt litt mer som en kompensasjon for tapt inntekt i mange år. Jeg er så heldig å jobbe på en arbeidsplass der vi er medarbeidere og ikke først og fremst mannlige og kvinnelige ansatte. Jeg er ikke et sekund i tvil om at en kvinne kunne gjort jobben min, kanskje betydelig bedre også. Det finnes sikkert yrker som skiller mellom mann og kvinne, men de går ikke på det intellektuelle nivå, men heller på det fysiske nivå. Når det er sagt, så er det garantert mange menn som heller ikke kunne hatt de fysisk krevende jobbene. Nei folkens la hver dag være en kvinnedag. La hver dag være en «mannedag».  Derfor  gratulerer jeg dere ikke i dag, men sier heller gratulerer med alle dagene framover. Det er vår oppgave som menn å sette pris på dere hver dag, og det er din oppgave som kvinne å sette pris på at vi setter pris på deg. Så skjønner jeg også at det finnes mange land der dette ikke er tilfelle. Der har vi en jobb å gjøre alle sammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Useriøse kommentarer blir slettet. Nett-troll kan holde seg i fjellet sitt ellers setter jeg pris på din mening.