mandag 27. juni 2022

Svulstige ord i radio


Jeg hører mye på radio og har stor glede av det. Det er mye bra, men noen bruker mye svulstige ord alt for ofte. Det kan være "deilig" bad, "deilig" kjølebag, "deilig "bacon", "deilig dag". Alle disse ble brukt i dagens Reiseradio på under et kvarter av den ene programleder som også bruker ordet "elsker" overdrevent mye. Går det an å si en "deilig" kjølebag? Det er mulig jeg tar feil, men har ikke det noe med smak å gjøre?  I et annet program kan vi oppleve å høre følgende om musikk. "Det er min favoritt" : Det er greit at det er, men når det ikke mange minuttene senere hører "Dette er min største favoritt" for etter ca en halvtime senere hører at;  "Dette er min absolutt største favoritt" Det er ikke greit å bestemme seg. Henger meg kanskje for mye opp i bagateller. I vår lokale radio er det er dyktig programleder som bruker frasene, "enkelte av oss, "noen av oss", "mange av oss", "eller en del av oss" utallige ganger i løpet av en sending. Enkelte av oss henger seg opp i disse frasene og starter å telle antall ganger. Det er ikke så deilig at noen av oss har slike favoritt interesser når man selv sitter i glasshus. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Useriøse kommentarer blir slettet. Nett-troll kan holde seg i fjellet sitt ellers setter jeg pris på din mening.