tirsdag 1. januar 2019

Krig eller fred?


Sykehusdøgnet tar ikke så mye hensyn til om det er julaften eller nyttårskveld. Jeg ligger i senga og klokka har ikke passert 23.00. Ute høres smellene fra raketter og fyrverkeri. En underlig følelse av å være i en krigssone stiger opp i meg. Smellene minner om den gang jeg opplevde krigshandlinger da jeg var i Midtøsten. Det var en uvirkelig opplevelse. Det er det også å ligge slik i sykehussenga. Mange andre gjør akkurat det samme akkurat nå, bare med den forskjell at smellene de hører er fra raketter og kuler som treffer mennesker og bygninger. Ambulansene som kommer inn hit har pasienter med hjerteinfarkt, ambulansene andre steder barn med granatsplinter. I vår overflod og fredelige del av verden bruker vi millioner av kroner for å høre smellene og se flotte farger på himmelen i festfyrverkeri. I krigssoner er det også lys, lys fra hus som brenner og sporlys fra maskingeværene. Det er godt å pakke dyna rundt seg og vite at smellene utenfor er fredelige og at jeg kan lukke øynene og vite at bygget jeg ligger i står i morgen tidlig også. Det trenger ikke være en selvfølge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Useriøse kommentarer blir slettet. Nett-troll kan holde seg i fjellet sitt ellers setter jeg pris på din mening.