lørdag 12. januar 2019

Funksjonshemmet


Funksjonshemmet. Jeg smaker på ordet. Litt merkelig og litt farlig. Jeg har blitt funksjonshemmet. Jeg er den samme på nett og i telefonen, men ikke ansikt til ansikt. Da må du se ned på meg. Ned i rullestolen der jeg sitter. Bare de som sitter i en annen stol ser rett fram på meg eller når vi sitter ved bordet. Har allerede opplevd at noen snakker til de som står bak rullestolen. Merkelig. Velger å tro at de bare er høflige og ikke ser ned på meg. Det har plutselig blitt vanskelig å nå klærne i hylla som er akkurat for høy eller maten øverst i kjøleskapet. Det har plutselig blitt vanskelig å åpne dører som går utover og det er liten plass foran døra. Det samme med å lukke den. Hjemmet mitt som skal være et trygt sted er skremmende å komme hjem til. Stappfullt av hindringer og potensielle feller. Alt dette på grunn av et bein som har blitt kortere. Er full av beundring over hannhunden min som holder balansen nå han letter på bakfoten, men han har jo tre bein å stå på. Jeg har ett. Funksjonshemmingsverden som jeg har kommet inn i er full av aha opplevelser og læring. Har fått flere telefoner fra venner og bekjente som har vært i denne verden en stund og som kan gi gode råd. Likemenn kalles det. Jeg vil kalle det vennlige og flotte mennesker som ønsker å hjelpe. Fantomsmertene har kommet på besøk. Egentlig vil jeg ikke kalle det smerter, men fantomubehageligheter. Jeg er faktisk litt fasinert over hvordan hjernen jobber. Før operasjonen hadde jeg en inngrodd negl som var vond. Tenkte at den var jo grei å bli kvitt når de amputerte, men den gang ei. Den er der og nå får jeg ikke gjort noe med den. Irriterende. De funksjonshemmede veteranene flirer nok litt av meg nå. De har vært der de også, noen lenge. Dere får bære over med en nyoperert som famler seg fram blant rullestolmodeller, krykker, proteser, silikonhylser, ergoterapeuter, treningsprogram, fysioterapeuter, sosiologer, pillettid og pasientreiser. Og vet du hva? Her om dagen kom det en lege og ville se på stumpen min. Fram til nå har det vært en helt annen kroppsdel enn det er i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Useriøse kommentarer blir slettet. Nett-troll kan holde seg i fjellet sitt ellers setter jeg pris på din mening.