fredag 12. mars 2021

Lang arbeidsdag slutt

Siste arbeidsdag i et 51 år langt arbeidsliv er kommet. Jeg er blitt pensjonist. Litt skremmende, litt godt. Nå kan jeg gjøre hva jeg vil, men til en dårligere lønn og  med de samme utgiftene som jeg hadde med full lønn. Det får bli gul- og brunost på knekkebrød, havregrøt og en gulrot i ny og ne. Noen skavanker har kommet, men de skal jeg takle. Nå kan jeg bli forfatter på heltid uten å måtte gi ut en eneste bok. Jeg kan frilanse og holde foredrag om noen gidder å høre på. Jeg kan bygge avansert Lego uten å være redd for å være barnslig. Jeg kan ta opp igjen hobbyen modelljernbane og forme min egen verden. Jeg kan sortere frimerker og mynter. Jeg kan dra ut på geocaching klokken 0900 en mandags morgen uten å tenke på at jeg skulle vært på jobb. Tryllingen får jeg legge på hylla siden sykdom setter stopper for fingerferdigheten. Den viktigste delen blir nok å holde tastaturet varmt. Skal ferdiggjøre en bok om helsekommunikasjon som har blitt hengende etter. Jeg har brukt sykehus- og institusjonsopphold som bakgrunn for det jeg har opplevd de siste årene på godt og vondt, men vil allerede nå si at vi er heldige som er født i Norge med et svært godt helsevesen. Til nå har jeg skrevet mest fag- og humorbøker, men har lyst til å prøve meg på en roman eller to. Ideene er mange. Jeg gleder meg til å sove så lenge jeg vil om morgenen, kanskje helt til halv åtte. Jeg gleder meg til å gjøre spontane ting og kanskje begynne å røyke pipe , mens jeg sitter i en gyngestol og leser gode bøker. Jeg skal bli mer aktiv på en del av mine nettsider og være litt nettroll der det passer seg, men et snilt nettroll. Takk til alle dere jeg har møtt gjennom arbeidslivet ved Telemark Sentralsykehus, i NRK, Nordisk beredskap og ikke minst Mattilsynet. Jeg har vært heldig og ikke opplevd å være arbeidsledig. Noen ganger tenker jeg på de som  klager over at helga er for kort og mandagen kommer. Jeg er sikker på at de som har mistet jobben hadde gitt mye for en arbeidsmandag. Nå gjelder det å overleve Korona og nyte alderdommen. Mulig jeg må på Tinder eller hva det nå heter og lete etter en økonomisk samboer, men den tid, den glede.


 

2 kommentarer:

  1. Hei Kjell

    Lenge siden sist. Livet er ikke for pyser. Du jobbet på NRK Lø da jeg var innom et kort øyeblikk i forrige årtusen. Ha en riktig god helg. Vi står han av...

    mvh
    Per Arne Bustnes

    SvarSlett
  2. Hei Kjell!
    Gratulerer som pensjonist. Jeg kommer snart etter. Rart å være 67 med er hode som er 30. Er glad jeg traff deg for snart en halv evighet siden. Nesten i tidenes morgen. Du har gjort en forskjell i livet mitt. Håper at du fortsatt skaper nye profukter og opplevelser. Og: Vi gamlegutta bør fortsatt holde sammen.😊 By the way: Gratulerer med dagen! Mvh geir.

    SvarSlett

Useriøse kommentarer blir slettet. Nett-troll kan holde seg i fjellet sitt ellers setter jeg pris på din mening.