![]() |
| Bildet er AI generert |
Tenk deg følgende scenario:
Det er midtvinter, og kulden har lagt seg tungt over
landet. Ute viser gradestokken minus 15. Vinterstormen raser, trær sperrer veien
og hun har ikke vedfyring. Inne i leiligheten sitter Anna, alene i rullestolen
sin. Hun har vært avhengig av elektrisk rullestol og pustemaskin i flere år. Nå
er det stille. Strømmen har gått.
Først merker hun at lyset forsvinner. Så stopper stolen.
Pustemaskinen gir fra seg et siste, svakt pip før den dør ut. Mobilen har hun
forsøkt å lade, men batteriet er snart tomt. Internett og mobilnett er allerede
nede. Kulden kryper inn gjennom veggene, og hun pakker seg inn i pledd og
jakker, men det hjelper lite når varmen forsvinner time for time.
Anna har alltid vært selvstendig, men nå kjenner hun på
en sårbarhet hun aldri har opplevd før. Hun tenker på naboene, men vet ikke om
de er hjemme. Hun har skrevet en lapp med kontaktinformasjon og behov, men hvordan
skal hun finne den nå? Rundt om i kommunen er det mange andre som er i samme
situasjon.
Samfunnet legger opp til at vi skal være lengst mulig hjemme
og klare oss selv med støtte fra blant hjemmesykepleien. Så kommer det store
spørsmålet. Er vi tatt med i kommunens beredskapsplaner og er det noe kommunene
øver på? Det holder ikke med en papirøvelse. Det bør øves i fullskala på samme
måte som man øver på en bussulykke. Planverk er selvfølgelig viktig, men i
kaoset med uvær, der strømmen er borte, veier er uframkommelige, mangel på
mannskap, etatene jobber med å berge viktig infrastruktur og har ikke kapasitet
til å bruke store ressurser spredt rundt i mer avsidesliggende områder. De
klarer heller ikke følge opp boenheter med eldre og funksjonshemmede der de kun
har elektrisk oppvarming. Når strømmen går, kan personer med
funksjonsnedsettelser møte helt andre utfordringer enn resten av befolkningen.
Konsekvenser ved strømbrudd for funksjonshemmede:
- Hjelpemidler
slutter å fungere: Elektriske rullestoler, heiser, pustemaskiner, alle
hjelpemidler som er avhengig av strøm, alarmer, medisindispensere
(Elektronisk utlevering av medisiner) kommunikasjonsutstyr og annet kan
bli ubrukelig.
- Mobilnett
og internett kan falle ut: Allerede etter et par timer kan mobilnettet
bli utilgjengelig, noe som gjør det vanskelig å be om hjelp.
- Kommunikasjon
blir krevende: For personer med tale- eller hørselshemming kan det bli
vanskelig å nå nødetater uten fungerende teknologi.
- Evakuering
kan bli komplisert: Hvis boligen må forlates, kan det være utfordrende
å komme seg ut eller til et nytt sted uten tilrettelegging.
- Økt
sårbarhet: Mange er avhengige av faste rutiner, kjente omgivelser og
støttepersoner – alt dette kan bli forstyrret i en krise.
Myndighetens råd for egenberedskap:
- Planlegg
for én uke hjemme uten hjelp: Ha mat, vann, medisiner og varme
tilgjengelig.
- Informer
naboer og borettslag: Si fra om du har spesielle behov ved strømbrudd
eller evakuering.
- Lag
et ark med viktig info: Beskriv din tilstand, behov og kontaktpersoner
– det hjelper nødetater og frivillige.
- Snakk
med kommunen: De som allerede mottar helsetjenester vil prioriteres,
men det kan ta tid før hjelpen kommer.
- Bruk
nød-SMS: For døve, hørsels- eller talehemmede finnes nød-SMS-tjenesten
– husk å registrere deg på forhånd.
- Alternativ
strøm og varme: Vurder batteribanker, gassvarmere, stearinlys og pledd
– og ha en radio som går på batteri.
I en krise blir samfunnets verdier synlige. Beredskap
handler ikke bare om utstyr, men om inkludering. Å tenke på funksjonshemmedes
behov er ikke ekstraarbeid – det er rettferdighet. Beredskap handler om å tenke
seg det umulige og håpe på at det ikke skjer.
Viktige spørsmål til kommune og myndigheter.
·
I tilfelle angrep mot Norge. Er tilfluktsrom
tilgjengelig for rullestoler?
·
Har kommunen øvd på evakuering av eldre og
funksjonshemmede?
·
Hvor ofte i så fall?
·
Er funksjonshemmede og eldre inkludert i
kommunens beredskapsplaner?
- Hvordan kartlegges og prioriteres
sårbare grupper i risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS)?
·
Hvordan få ladet el-biler ved strømbrudd?
·
Hvordan fylle drivstoff nå pumpene ikke virker?
·
Finnes pasientjournaler og andre viktige
dokument i papirversjoner?
·
Hvordan følge opp medisinering og skaffe til veie
medisin? Finnes det beredskapslager av livsviktig medisin?
·
Er det tilstrekkelig kompetanse og bemanning i
helse- og omsorgstjenestene?
·
Hvordan kommunisere med brukerne? Er det rutiner
for analog informasjon, papirløsninger og personlig oppmøte?
·
Hvordan sikres tilgang til kritisk utstyr og
hjelpemidler ved strømbrudd?
·
Hvordan samarbeider kommunen med frivillige
organisasjoner og pårørende?
Min påstand er at de fleste har lang vei å gå før de kan si
at beredskap i forhold til eldre og funksjonshemmede er godt ivaretatt.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Useriøse kommentarer blir slettet. Nett-troll kan holde seg i fjellet sitt ellers setter jeg pris på din mening.