torsdag 12. mai 2022

Kjære NAV

 

Navnet NAV  har  en tolkningsmulighet der det er noe som går rundt. Det er ikke alltid slik jeg opplever NAV, føler mer at de av og til setter pinner i hjulene for oss. Det var nesten slik jeg gjorde det som førte til at jeg er bruker av NAV. Jeg satte foten inn i bakhjulet på en sykkel og beinet brakk tvers av og måtte 60 år senere amputeres. Man trenger mye støtte og støtteordninger med en amputert fot. En rekke proteser som skal tilpasses og utstyr ellers. Når slikt skal skaffes trenger man i mange tilfeller legeerklæring. Det er vel og bra første gang, men har ikke NAV skjønt at et amputert bein ikke vokser ut igjen når de krever legeattest hver gang man søker på nytt om nytt utstyr. Det samme gjelder frikort for parkering. Det er gyldig bare en begrenset periode(Det er kommunen som tar seg av dette). NAV har også et forferdelig tungvint system for å få tilbake utgifter ved reiser, enten man reiser kollektivt eller kjører bil selv. Skjemaene man skal bruke er godt gjemt og noe må sendes i posten, mens Pasientreiser har gode system via nett. Jeg må ofte til Trondheim og tilpasse proteser. Det er 24 mil tur/retur og ville ha kostet rundt 1500 kroner med bom og kilometergodtgjørelse. Da kan jeg kjøre fra dør til dør. Tar jeg kollektivt må jeg bruke taxi/tog/taxi en vei, pluss problemer med å få med seg utstyr jeg trenger.

Når det blir så komplisert å få tilbake penger jeg legger ut ender det med at jeg tar taxi fra dør til dør, en kostnad jeg ikke må legge ut for selv før jeg får pengene tilbake. Da sender drosjene regning til NAV. Da koster turen det tredobbelte av hva det hadde kostet om jeg hadde kjørt selv. Skjønner ikke hvorfor det skal være systemer som er så lite brukervennlige. Kikket for sikkerhets skyld på beinstumpen før jeg la ut dette innlegget. Den har ikke grodd ut igjen i dag heller...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Useriøse kommentarer blir slettet. Nett-troll kan holde seg i fjellet sitt ellers setter jeg pris på din mening.