tirsdag 7. april 2020

Jeg er verdt milliarder


Vi lever i en verden der det nå er like vanlig å få høre om antall døde siste døgn som å få værmeldingen. For å «trøste» noen så sier de hvilken snittalder det er på de som dør av Koronaviruset. Er dette tallet av døde høyere enn sammenlignet med for eksempel mars i fjor? Kanskje døde det like mange i mars i fjor uten at det ble opplyst. Er gjennomsnittsalderen høyere eller lavere enn et normalår? Har en sterk følelse av at vi kan bli skremt unødig. Ser vi på utlandet er det jo ingen grunn til engstelse om man ikke er over 80 og har underliggende sykdommer. Foreløpig snakker jeg bare om tall. Ikke om de som har opplevd Koronadøden på nært hold, som sørger og kanskje føler skyld for å kanskje ha smittet noen. Vi glemmer fort at det er mennesker bak hver enkelt av disse tallene. I beredskapstenkning finnes det en del M-er når vi verdsetter hendelsen. Mennesket, Miljø og Materiell. Heldigvis bor vi i et land der den menneskelige verdien står høyt over de andre. Derfor brukes det store summer for at flest mulig ikke skal bli smittet, bli alvorlig syke eller dø. Jeg vet om flere som helt sikkert tenker at slik var det ikke da det ble spørsmål om å bruke mye penger på dyr medisin som kunne forlenge levealder for de det gjelder. Denne gruppen er selvfølgelig i risikogruppen i dag også. Gjennomsnittsalderen på denne delen av befolkningen er ikke så høyt som over 80 år. Jeg føler meg nesten skyldig siden jeg er over 65 og har underliggende skavanker som gjør at jeg er i risikosonen. Jeg tenker på bestefaren som sa han ville gi plassen sin til den yngre garde. Legene i Italia, Spania og USA må gjøre denne avveiningen på hvem som får leve og hvem som ikke overlever. Det er en påkjenning jeg ikke fatter at de greier å ta. Det må være en ekstrem påkjenning. Våre tiltak så langt har medført at vi ikke må gjøre slike valg her i landet foreløpig. Før visste jeg ikke hva et menneskeliv var verdt. Nå vet jeg at det her i landet er verdt milliarder når det gjelder sykdom forårsaket av smitte. En stor takk til Stortingets politikere for at dere bruker av skattkisten på oss. En stor takk til alle i helsevesenet som står på døgnet rundt for at flest mulig av oss ikke blir en del av dødstallene i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Useriøse kommentarer blir slettet. Nett-troll kan holde seg i fjellet sitt ellers setter jeg pris på din mening.