Virksomheten din er inne i en krise. Mediekrise, omdømmekrise, faglig krise og tidskrise for å nevne noen. Likevel er det slik at vi oppfatter dette svært forskjellig alt etter hvor vi er i systemet og hvilke roller vi innehar. Ved større virksomheter vil en krise mest trolig oppfattes svært forskjellig alt etter ståsted. Det vil være lett for ledelsen å si at hele virksomheten er rammet. Det er en påstand som sikkert er lett å komme med, siden det føles slik fra det ståstedet. En krise som ikke føles på kroppen, blir ikke oppfattet som en krise. Det er som å si, «Det er vondt å gå til tannlegen». For meg er det det, men for andre er det ikke vondt i det hele tatt. Er vi for opptatt av at vi er i en krisetilstand vil det kunne forsterke følelsen av å være i en alvorlig krise og være selvdestruerende. Jeg liker å beskrive en krise som en stein som blir kastet ut i stille vann. Den kommer overraskende. Det gjør vondt å stå der steinen treffer og det blir mye opprørt vann rundt nedslaget. Så kommer ringene i vannet, jo lenger ut i ringsystemet man befinner seg, jo mindre oppfattes det som det er en krise. I vårt samfunn kastes det daglig slike steiner i en eller annen sammenheng og nye ringsystem oppstår. Da øker selvfølgelig følelsen av å være i en krisetilstand og der ringene møtes vil det kunne oppstå sterke krefter, i verste fall en katastrofe. En katastrofe defineres som en hendelse som er større enn det vi kan håndtere i daglig drift. Krise er en vanskelig situasjon, et avgjørende vendepunkt eller en plutselig forandring. Denne forandringen kan til og med være et gode. Jeg jobbet en gang i helsevesenet og opplevde at alle mennesker var skadd eller syke, men det var jo ikke sant. Det var kun fordi jeg jobbet mye med akkurat denne gruppen mennesker. For en leder for de som står midt oppe i en hendelse så vil det bli opplevd som en krise. For de som står lenger unna hendelsene og ikke opplever alle krisene til daglig er det viktig å støtte opp og skjønne at for noen er det vondt å gå til tannlegen. Vi må uansett prøve å ikke havne i en situasjon der selvbildet blir for dårlig og selvdestruerende. Det er viktig å finne de gode løsningene og bruke disse til å bygge opp selvtillit enten det er deg selv, ledelsen eller virksomheten.
Gammel mann er en kar med bakgrunn som journalist blant annet fra NRK og som kommunikasjonsrådgiver i Mattilsynet. Den gamle mann liker å følge med i samfunnet og blogge litt om dette, pluss det å eldes i et moderne Norge. #beredskap, #sikkerhet, #kommunikasjon, #krisehåndtering, #samfunn
fredag 11. oktober 2019
Krise
Virksomheten din er inne i en krise. Mediekrise, omdømmekrise, faglig krise og tidskrise for å nevne noen. Likevel er det slik at vi oppfatter dette svært forskjellig alt etter hvor vi er i systemet og hvilke roller vi innehar. Ved større virksomheter vil en krise mest trolig oppfattes svært forskjellig alt etter ståsted. Det vil være lett for ledelsen å si at hele virksomheten er rammet. Det er en påstand som sikkert er lett å komme med, siden det føles slik fra det ståstedet. En krise som ikke føles på kroppen, blir ikke oppfattet som en krise. Det er som å si, «Det er vondt å gå til tannlegen». For meg er det det, men for andre er det ikke vondt i det hele tatt. Er vi for opptatt av at vi er i en krisetilstand vil det kunne forsterke følelsen av å være i en alvorlig krise og være selvdestruerende. Jeg liker å beskrive en krise som en stein som blir kastet ut i stille vann. Den kommer overraskende. Det gjør vondt å stå der steinen treffer og det blir mye opprørt vann rundt nedslaget. Så kommer ringene i vannet, jo lenger ut i ringsystemet man befinner seg, jo mindre oppfattes det som det er en krise. I vårt samfunn kastes det daglig slike steiner i en eller annen sammenheng og nye ringsystem oppstår. Da øker selvfølgelig følelsen av å være i en krisetilstand og der ringene møtes vil det kunne oppstå sterke krefter, i verste fall en katastrofe. En katastrofe defineres som en hendelse som er større enn det vi kan håndtere i daglig drift. Krise er en vanskelig situasjon, et avgjørende vendepunkt eller en plutselig forandring. Denne forandringen kan til og med være et gode. Jeg jobbet en gang i helsevesenet og opplevde at alle mennesker var skadd eller syke, men det var jo ikke sant. Det var kun fordi jeg jobbet mye med akkurat denne gruppen mennesker. For en leder for de som står midt oppe i en hendelse så vil det bli opplevd som en krise. For de som står lenger unna hendelsene og ikke opplever alle krisene til daglig er det viktig å støtte opp og skjønne at for noen er det vondt å gå til tannlegen. Vi må uansett prøve å ikke havne i en situasjon der selvbildet blir for dårlig og selvdestruerende. Det er viktig å finne de gode løsningene og bruke disse til å bygge opp selvtillit enten det er deg selv, ledelsen eller virksomheten.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Useriøse kommentarer blir slettet. Nett-troll kan holde seg i fjellet sitt ellers setter jeg pris på din mening.