mandag 13. januar 2020

Ytterst i sjelen








Hvor finner du sjelen? Hvor i kroppen ligger den og er det virkelig mulig å komme innerst i sjelen? Hvordan ser det ut ytterst i sjelen?  Innbiller meg at jeg har sjel, men er det som en tanke. Du kan ikke se den, bare føle den? Jeg sanser av og til andres sjel, tror jeg. Opplever det i vakker musikk og vakker kunst. Kanskje er det ikke andres sjel, men min egen. Finnes det sjeleforskere? Er sjel noe religiøst?  I så fall hvordan kan da et hus ha sjel? Gamle hus kan jo ha sjel. Urettferdig overfor en blokkleilighet. En gammel båt kan ha sjel. Et damplokomotiv som puster og peser den gamle bilen du skal kvitte deg med.  Har dyr sjel? Jeg kunne jo slå opp og finne noen svar, men er det egentlig noen som vet svaret. Om sjelen er noe udødelig høres det supert ut, men kanskje dør sjelen med meg. Tanken gjør det. Jeg må ta meg en spasertur for å tenke litt mer på det- en liten sjelevandring.
Kan man legges inn på sykehus og operere sjelen? Kan jeg donere den bort?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Useriøse kommentarer blir slettet. Nett-troll kan holde seg i fjellet sitt ellers setter jeg pris på din mening.